torsdag 10 juli 2008

Tänkt abborrmete blev gäddrace på Väsman

Väsman låg för ovanlighetens skull blank mest hela dan, så vi bestämde oss för att ta en sväng och fresta abborrarna på eftermiddan. Hann inte mer än tänka tanken så var det full gång på vinden. Vi bytte helt enkelt ut spöna mot trollingspön och drog ut vid 17-tiden. Efter 4 timmar utan en känning var vi trötta på väg hemöver. Då händer det som är så härligt med fiske. Matchen är inte slut förrän slutsignalen gått.
Först fick vi en gädda på 2,1 kg. Sen blev det ett rejält bottennapp eftersom vi körde på djupgående wobblers. Fick dock med wobblern hem med rätad krok. Samtidigt hade vi en abborre på G som släppte. 10 minuter senare kör vi över ett grund och har björnkoll på spöna ifall det blir bottennapp igen. Mycket riktigt så böjer sig två spön samtidigt. J-lar nu är det dags igen! Märkligt nog följde botten med när vi fick tag i spöna. Vi hade helt enkelt fått ett rejält dubbelhugg.
In tog jag först en gädda på 3,2 kg. Sen vevade Mona in ett personbästa på gädda. Det var en trilsk bit på 6,5 kg. Levde rövare på durken i båten.
Gäddorna tog på Bomber, Jesse och Rappala. De verkar gilla många prickar.
När vi tog hem spöna hade vi oxå en fripassagerare på sista spöet. Det var en liten abborre.
Alla mår bra och simmar vidare. Orkade inte rensa någon gädda efter göspasset i natt.

Vi vill även passa på och gratulera Nicklas i Black Master till den häftiga gäddan han drog i Barken i natt. 11,2 kg längd 117 cm. Man får aldrig vara värst,hehe...