tisdag 30 mars 2010

Fint och nervpirrande fiske på Långtjärn

Det började (som vanligt ) trögt. Tog tre timmar innan Mona kunde lyfta sin första båge. Jag hade inte en känning på hela tiden. Hon hade i alla fall haft flera napp och en tappad.
Vid tvåtiden hade vi bytt ställe och då började en spännande period som höll i sig ända till halvfem.
Det nappade för oss bägge samtidigt. Vi "matade" fisken med räkor. Man satt på helspänn och stirrade på reven så ryggen värkte. Det ryckte och drog i reven åt alla håll och vi fick beta på nytt hela tiden.
Mona fick en till före mig och jag höll på att gå i spinn, som inte fick upp en fisk.
Till slut lurade även jag upp en fin båge. Hedern och dagen var räddad. Strax efter drog jag min andra som blev den största för dagen. Sen tog det slut på räkorna. Vi gick över till maggot och jag hade 5 bågar med upp till hålet innan de släppte och simmade vidare. Vi fick sedan några mörtar och förstod då att det var både bågar och mört som nafsade på våra beten.

Vi tröttnade på mörten till slut och gav oss.
Det blev 4 fina bågar med hem i alla fall. En toppendag tyckte vi båda.
Synd att man inte lyckades få upp fisken. Då hade vi lätt fiskat fullt idag. Men så är det med amatörer.
Glad Påsk och .....
Skitfiske på er alla därute!


Inga kommentarer: